Один-один: авторозмитнення для ветеранів – ключ для держави

Упродовж чотирьох років ветерани звертаються до держави із проханням про пільгове розмитнення одного автомобіля та готові заплатити адекватне мито.

У найбіднішій країні Європи – Україні найдорожча вартість вживаних авто через надвисокі митні платежі за ввіз автомашин на митну територію України.

Найбюджетніші  вживані авто стандартів Євро5, у Європі коштують 4-5 тис. євро, а їх розмитнення обходиться громадянам України у 2-3 тис. євро.

У найближчій до нас Польщі, аналогічна процедура розмитнення-легалізації коштує приблизно 500 євро, що становить 30%  середньомісячної платні у цій країні.

Очевидно, що ціна розмитнення в Україні є завищеною та неадекватною. На державному рівні неодноразово заявляли про неможливість встановлення європейських розцінок на розмитнення для всіх громадян, називаючи багато причин. 

Питання дискусійне і складне, вважаючи велику кількість автомобілів на «евробляхах» ввезених в країну. Але, можливо, те, що в Україні не наважуються зробити для всіх, можна зробити для громадян, які мають особливі заслуги?

Держава декларує бажання полегшити побут для ветеранів, для чого впроваджуються та розробляються різні економічні та соціальні програми. Зокрема програми по підтримці ветеранського бізнесу. В рамках цієї програми підтримки цілком можливо виконати прохання ветеранів на дозвіл пільгового розмитнення одного автомобіля на учасника бойових дій. 

Це було б хорошим поштовхом для розвитку ветеранського бізнесу, а, відповідно, прискорило б процес адаптації вояків до мирного життя. 

Мати можливість придбати недорогу машину надзвичайно важливо для українців, які служать у лавах ЗСУ. Часто місце служби та місце проживання знаходиться на досить великій відстані. Наявність авто спростить добирання від служби до дому та навпаки. 

Заплатити за існуючими тарифами військовикам досить складно, не згадуючи, навіть, про можливість купівлі нового та якісного авто. 

Переважна більшість учасників АТО (ООС), в тому числі ті, які і сьогодні служать у ЗСУ та інших силових структурах, мають щомісячний дохід не більше 350-500 євро. Отже лише на одне розмитнення за умови тотальної економії, прийдеться  заощаджувати 2-3 роки! 

Отож пропозиція ветеранів наступна.

Учасники АТО (ООС) мають першочергово отримати право ввозу одного авто для особистих потреб (без права реалізації упродовж 3 років) та за умови обмеження до 5тис. євро митної вартості такого авто, без сплати акцизу та ПДВ. Це дозволить ветеранам ефективно використовувати власні кошти на забезпечення, як особисто себе та родини доступним засобом пересування, так і використання його у власних потребах самозайнятості та підприємницької діяльності.

Для того, щоб донести цю вимогу до уряду слід організувати потужний ветеранський рух, який владі важко було б ігнорувати.

В рамках такої адвокаційної кампанії необхідно переконати, або примусити головних стейкхолдерів, а саме Президента України та його найближче оточення, зокрема Міністра Оборони, Міністра ветеранів, голів фракцій ВРУ, тощо, – зробити цей крок на зустріч як ветеранам, так  і власникам посвідчень УБД АТО (ООС), які і надалі служать у ЗСУ та силових структурах задіяних у зоні ООС.  

Компанія вже стартувала на Волині. Волинські ветерани, отримали підтримку від облради у вигляді звернення від неї до ВРУ та президента України щодо надання такої пільги.

На жаль, у інших областях не знайшлось бажання або розуміння серед очільників ветеранських ГО, щоби підтримати таку ініціативу й відповідно домогтися аналогічних звернень від своїх регіональних стейкхолдерів – депутатів своїх облрад та депутатів ВРУ. 

Зі створенням Міністерства у справах ветеранів, велика частина відповідальності за подальше затягування вирішення цього питання, лягає безпосередньо на його керівний склад та сформований громадський актив при ньому. 

На сьогодні першим пунктом у формуванні робочого плану цієї компанії є важливість переконати сьогоднішнє керівництво Міністерства у справах ветеранів у необхідності швидкого рішення даного питання. 

Найкращий ресурс сьогодні для отримання цієї пільги для УБД АТО (ООС) це час, який залишився до виборів та за який діюче керівництво країни, може піти на зустріч власникам посвідчень УБД , заробивши додаткові голоси  як для себе, так і для стабільності в країні в цілому. Це міг би бути план «А». 

План «Б» цієї адвокаційної кампанії варто почати реалізовувати з квітня, оскільки його протікання залежить від результатів виборів та того, хто буде керувати ветеранським міністерством після виборів. Але його реалізація буде потребувати більших людських, медійних та можливо фінансових ресурсів у партнерстві  з ветеранськими ГО з різних областей. 

На завершення додамо економічне обґрунтування переваг, які отримає держава, ідучи на зустріч проханню ветеранів.

Держбюджет не витратить на це кошти. Навпаки, це вигідно державі. На даний час більшість учасників АТО просто фінансово неспроможні ввезти транспортний засіб на митну територію України за існуючими ставкам митних платежів, а тому надходження до бюджету від цієї категорії населення майже відсутні. Відтак, на сьогодні ми не можемо казати про втрати державного бюджету від надання пільг для учасників АТО, оскільки надходження до бюджету від ввезення автомобілів учасниками АТО є незначними, а по факту – майже взагалі відсутні. 

За кілька календарних років державна казна поповниться за рахунок збільшення надходжень до бюджету від сплати акцизного податку на пальне та нафтопродукти, оскільки прямо-пропорційно збільшенню кількості автовласників-споживачів – збільшиться і обсяг реалізації пального. Також через оплату ремонту та запчастин до цих вживаних авто значно підвищиться надходження коштів до бюджету. 

Як не прикро, однак, рівень безробіття серед учасників АТО є досить високим, про що свідчать статистичні дані Державної служби занятості. Тому, надання пільг учасникам АТО на ввезення на митну територію транспортних засобів об’єктивно надасть можливість зменшити рівень безробіття серед учасників АТО за рахунок зайнятості останніх у власному бізнесі, в службах таксі, на приватних та державних підприємствах в сфері автомобільних перевезень, на посадах торгових представників і т.ін., оскільки, як правило, зазначені вакансії потребують наявності власного авто. Окрім того, суттєво зменшиться навантаження на державний бюджет і конкретно на фонд страхування на випадок безробіття.

Зменшиться і кількість учасників АТО, потребуючих виплати допомоги по безробіттю, і в той же час збільшиться розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів, за рахунок ПДФО та ЄСВ. Окрім того, якщо дивитись з позиції психологічної та соціальної адаптації воїнів та пристосування їх до мирного життя, то зайнятість учасників АТО є першочерговим завданням і першочерговою умовою для швидкої інтеграції військовослужбовців у мирне громадянське суспільство. 

Отож від внесення змін до законодавства України щодо надання пільг учасникам АТО при ввезенні на митну територію транспортних засобів позитивний результат отримають як учасники АТО так і Держава.

Екс-офіцери 14 окремої механізованої бригади ЗСУ, прес-офіцер старший лейтенант Влад Якушев (автор відомої книги “Карателі”) та капітан Костянтин Байчук, спеціально для Guildhall.